Zoekmachine optimalisatie

SEO: De vindbaarheid van een website verbeteren

De inhoud (titels, teksten en multimedia) van een pagina is het belangrijkste onderdeel dat je SEO waardering bepaalt. Wanneer je de vindbaarheid van een pagina binnen zoekmachines zoals Google wilt verbeteren moet je dus de focus leggen op de inhoud. Maar hoe doe je dat nou; een voor vindbaarheid geoptimaliseerde tekst schrijven? Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je dit doet.

Zoekwoordenanalyse

Wanneer je de vindbaarheid op zoekmachines zoals Google wilt verbeteren moet je eerst bepalen op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Een zoekwoord (of zoekterm) is niet persé een woord (bijvoorbeeld: 'vindbaarheid') het kan ook een groep woorden zijn (bijvoorbeeld: 'vindbaarheid verbeteren.')

Wanneer je de zoektermen gaat bepalen is het belangrijk om te focussen op één primaire zoekterm en eventueel 1 à 2 secundaire zoektermen. Wanneer je de primaire zoekterm gaat kiezen is het belangrijk om je te verplaatsen in de rol van jouw potentiële bezoeker/klant; welke zoekterm zou jouw potentiële bezoeker/klant gebruiken om jouw dienst te vinden? Om de secundaire zoektermen te bepalen kun je eventueel synoniemen van je primaire term gebruiken. Enkele voorbeelden hiervan zijn 'website laten ontwikkelen', 'website laten maken' en 'website laten bouwen.'

De zoekwoordenplanner van Google

Heb je inspiratie nodig voor het bepalen van je zoektermen? De zoekwoordenplanner van Google is een belangrijke bron. Hieronder staat beschreven hoe je deze zoekwoordenplanner toepast:

  1. Navigeer naar de zoekwoordenplanner van Google.
  2. Scroll naar de onderkant van deze pagina en klik op de knop 'ZOEKWOORDPLANNER GAAN GEBRUIKEN.' Google zoekwoordenplanner stap 2
  3. Log in (als dit nodig is) op het Google Ads platform.
  4. Klik op de knop 'Zoekwoorden vinden.' Google zoekwoordenplanner stap 4
  5. Geef woorden, zinsdelen of een URL op, die gerelateerd zijn aan je bedrijf. Google zoekwoordenplanner stap 5
  6. Vervolgens wordt een lijst met zoektermen gepresenteerd. Bij de zoektermen staat ook het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten vermeld. Zoektermen waar vaak op wordt gezocht hebben de voorkeur. Probeer de termen te vinden waar jouw potentiële bezoeker op zou zoeken. Google zoekwoordenplanner stap 6

De meta-titel

De meta-titel is de naam van de pagina. Binnen de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google is de meta-titel het blauwe stukje tekst meta-titel in de indexering (zie onderstaande afbeelding). De meta-titel is dus een van de belangrijkste stukjes tekst van je pagina. Het is daarom belangrijk om je primaire zoekterm in de meta-titel te verwerken.

De meta-titel van een Google indexatie

Probeer op de lengte van de meta-titel te letten. Wanneer een meta-titel te lang is wordt deze op Google afgekapt met drie puntjes (...) wat natuurlijk net wat minder mooi oogt. De maximale lengte voordat de meta-titel afgekapt wordt is op de desktop 600px dat gelijk staat aan ca. 60 karakters. Probeer alleen deze lengte te respecteren als dit zonder compromis lukt aangezien de maximale lengte op verschillende mobiele toestellen afwijkt.

Meta-omschrijving

De meta-omschrijving werkt niet direct mee in het verbeteren van de vindbaarheid. Dat maakt echter de meta-omschrijving niet onbelangrijk. De meta-omschrijving beschrijft wat een bezoeker kan verwachten aan te treffen op een pagina. Het is daarom belangrijk dat de meta-omschrijving goed aansluit op de content.

Het is aangeraden om je primaire zoektermen te verwerken in de meta-omschrijving. Wanneer een gebruiker zoekt op de door jou gekozen primaire zoekterm, wordt deze dikgedrukt in de meta-omschrijving (binnen Google). Dit trekt de aandacht van de potentiële bezoeker en verhoogt de kans dat hij of zij klikt op jouw pagina.

Probeer de meta-omschrijving tussen de 135 en 160 karakters te houden. Wanneer je de gewenste lengte overschrijdt wordt de meta-omschrijving op zoekmachines zoals Google afgekapt met drie puntjes (...) wat minder mooi staat.

De omschrijving van een Google indexatie

De URL

Tegenwoordig hebben zoekmachines de voorkeur voor URL's die beschrijven wat er te vinden is op de pagina. Hieronder staat een goed en een slecht voorbeeld. De groene URL beschrijft dat je een artikel over zoekmachine optimalisatie uit de kennisbank kunt verwachten en de rode URL vertelt je eigenlijk helemaal niets.

https://www.scriptex.nl/kennisbank/zoekmachine-optimalisatie
https://www.scriptex.nl/?categorie=47&pagina=253

Het makkelijkste is om de URL structuur te zien als een mappenstructuur op je eigen privé computer (pc). Stel je voor dat je foto's op je pc bewaart van onder andere vakanties en feesten. Het is dan waarschijnlijk dat je op je pc een map hebben genaamd 'Foto's' hebt met daarin mappen genaamd 'Vakantie' en 'Feesten.' In de mappen 'Vakantie' en 'Feesten' zitten de daadwerkelijke foto's. Wanneer je de URL van je website ontwerpt doe je dit op de zelfde manier zoals je mappen namen zou geven op je pc.

fotos/vakantie/grote-golf-surfen.jpg

Binnen het ScriptKIT CMS wordt het meeste al voor je geregeld; namelijk de gehele 'mappenstructuur.' Zo hoef je alleen nog maar het laatste deel van de url op te geven (normaliter doe je dit in het veld genaamd 'URL Sleutel.')

https://www.voorbeeld.nl/blog/2018/08/dit-is-de-url-sleutel

Een makkelijke methode om de URL sleutel te bepalen is simpelweg de meta-titel van de pagina te gebruiken maar dan zonder special tekens of spaties (spaties kun je vervangen voor streepjes (-)).

Kopteksten: H1, H2, H3, enzovoorts.

Kopteksten worden ook wel eens ooit 'H1,' 'H2' etc. 'heading tags' genoemd. De kopteksten binnen een tekst worden door zoekmachines hoger geprioriteerd wanneer een pagina gewaardeerd wordt. Het is daarom belangrijk om extra moeite en tijd te stoppen in het bepalen van een koptekst.

Het eerste hoofdstuk: de H1

De H1 is de belangrijkste koptekst op een pagina. Zoekmachines waarderen kopteksten hoger dan paragrafen en de H1 is van alle kopteksten het hoogst gewaardeerd. Hierom is het belangrijk om je primaire zoektermen te verwerken in de H1.

Vroeger werd vaak verteld dat er maar één H1 op een pagina mag voorkomen. Dit is echter door Google zelf ontkracht. Wij raden echter aan, -niet voor Google maar voor je bezoekers- om per pagina een hoofddoel vast te stellen. Wanneer je maar één doel hebt per pagina zul je niet vaak een reden hebben om meerdere H1's te gebruiken.

De overige hoofdstukken

De H1 is misschien dan wel de meest belangrijke koptekst, maar de overige kopteksten zijn zeker niet onbelangrijk. Ook in de overige kopteksten heeft het de voorkeur om je (secundaire) zoektermen erin te verwerken. Echter is het hierbij aangeraden om niet te ver te gaan met dit principe. De kopteksten moeten ook nog steeds een doel hebben voor je bezoekers, niet alleen voor zoekmachines.

Het is belangrijk om je kopteksten in te delen als hoofdstukken in een boek. Het nummer achter de H (H1, H2, etc) betekent niet hoe belangrijk de koptekst is, maar het beschrijft binnen welk hoofdstuk een (sub)hoofdstuk valt. Zo is bijvoorbeeld de H2 een subonderdeel van de H1. Bijvoorbeeld:

  1. Industrie (H1)
    1. Soorten (H2)
      1. Steenkoolwinning (H3)
      2. Staalindustrie (H3)
    2. Economie (H2)
      1. Enzovoorts... (H3)

Meta-sleutelwoorden

De meta-sleutelwoorden (meta-keywords) hebben tegenwoordig geen effect meer op vindbaarheid. Zoekmachines zoals Google zijn gestopt met het waarderen van de meta-sleutelwoorden omdat er in het verleden misbruik van werd gemaakt. Wanneer je de sleutelwoorden foutief invult kun je hier echter wel strafpunten voor krijgen. Als je de meta-sleutelwoorden toch wilt invullen raden wij aan om je primaire en secundaire zoektermen (eventueel gecombineerd met je locatie) te gebruiken.

De content: teksten en multimedia

In zijn geheel is de content de belangrijkste factor voor de vindbaarheid van je website of pagina. Zoekmachines zoals Google zijn ontworpen om de meest waardevolle content bovenaan te plaatsen. De gebruiker van (bijvoorbeeld) Google staat daarbij centraal. Dat betekent dus dat het aanbieden van waardevolle content de beste manier is om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Wel zijn er verschillende dingen waar je tijdens het schrijven van je teksten aan kunt denken.

De teksten schrijven

Wanneer je teksten schrijft is het aangeraden om je gekozen zoektermen er op sommige plaatsen in te verwerken. Probeer dit zeker niet te vaak te doen want dan loop je de kans dat het de kwaliteit van de tekst naar beneden haalt.

Zoekmachines waarderen lange teksten van 1000 à 2000 woorden hoger dan korte teksten. Dit komt omdat meer content normaliter ook meer waarde heeft. Je moet echter niet proberen om de lengte van je artikel te verlengen zonder daarbij ook meer waarde te bieden. Een lange tekst met weinig waarde is minder waardevol dan een korte tekst met veel waarde.

Interne links: een spinnenweb van je website maken

Wanneer je een artikel aan het schrijven bent kan het zijn dat je wil verwijzen naar een ander artikel wat eerder geschreven is. Je kunt proberen de informatie van dat artikel kort samen te vatten. Maar nog beter is het, om door middel van een link te verwijzen naar de tekst. Als voorbeeld: als wij in een van onze teksten moeten verwijzen naar onze dienstpagina over het 'laten maken van een webshop,' dan doen wij dit via een link (binnen de tekst). Zoekmachines (zoals Google) stellen dit op prijs. Je verwijst tevens je bezoekers naar aanvullende informatie die zij wellicht interessant vinden.

Namen van afbeeldingen en het 'alt' attribute

Behalve teksten wil je vast ook nog afbeeldingen op je website zetten. Wanneer je dit doet is het aangeraden om de afbeeldingen logische namen te geven. Veel fotocamera's geven nietszeggende namen aan foto's zoals de huidige datum en tijd. Dergelijke namen vertellen niets over wat er in de afbeelding zichtbaar is. Wij raden aan om (net zoals bij URL sleutels) geen speciale tekens of spaties in de naam te gebruiken.

Naast de afbeeldingsnaam kun je ook nog een 'alt' tekst opgeven. Deze alt-tekst wordt gebruikt voor het indexeren van foto's binnen bijvoorbeeld Google afbeeldingen. Wij raden aan om in een (korte) zin te beschrijven wat er op de afbeelding zichtbaar is.

SEO teksten schrijven liever uitbesteden?

Vindt je het overweldigend met hoeveel zaken je rekening moet houden? Of kost het schrijven van teksten of het maken van fotomateriaal te veel tijd? Geen probleem. Wij kunnen de gehele zoekmachine optimalisatie van je website uit handen nemen. Neem hiervoor gerust contact op.