Google Advertentie Bovenaan: Google AdWords of zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Veel bezoekers op je website betekent voor jou als ondernemer veel potentiële klanten. De meeste mensen die via een zoekmachine op zoek zijn naar het product of de dienst die jij aanbiedt, kijken niet verder dan de eerste tien zoekresultaten. Het is dus belangrijk om te zorgen dat jouw website bij die bovenste tien staat. Maar hoe kun je nu de vindbaarheid verbeteren van jouw website?

Adverteren op Google

Als je via Google zoekt op bepaalde zoektermen, staat er bovenaan de zoekresultaten vaak een link met een klein 'Ad'-teken ernaast. Deze websites gebruiken de advertentiedienst van Google om bovenaan de zoekresultatenlijst te komen voor een of meerdere specifieke trefwoorden. Tot wel 25% van de mensen klikt op een advertentie bij de zoekresultaten. Hierdoor krijgen deze websites dus veel meer bezoekers.

Waarom geen SEA (search engine advertising)

Hoe werkt het?

In enkele stappen staat hier kort beschreven hoe je jouw advertentie bovenaan Google krijgt.

  • Bepaal met welke zoektermen je wilt adverteren: Google zal jouw advertentie bij deze (combinatie van) zoektermen laten zien. Er zijn hierbij veel mogelijkheden. Je kan algemene zoektermen gebruiken van de diensten of producten die je aanbiedt, zoals ‘laptop,’ maar ook specifieke zoektermen voor een type laptop dat je verkoopt, bijvoorbeeld 'MacBook 12-inch.'
  • Bepaal je budget: bij AdWords betaal je per keer dat er op je advertentie geklikt wordt. Populaire zoektermen zijn duurder. Een synoniem van jouw zoekterm kan soms net zo goed werken. Stel daarom een goede lijst op van woorden en woordcombinaties en wees specifiek. Te algemene zoektermen kunnen duur uitpakken. Bepaal ook hoeveel geld je maximaal wilt besteden aan je campagne.
  • Maak je advertentie duidelijk: dit is de tekst die verschijnt in de resultaten van Google. Deze bestaat uit een titel (de blauwe tekst), een beschrijving (het zwarte gedeelte) en de URL. Zorg o.a. voor een pakkende titel en een duidelijke beschrijving, waarbij je mensen aanzet tot actie. Daarnaast is het verstandig om de URL niet naar je homepage te laten linken, maar direct naar de pagina waar de door jouw gekozen zoekterm op van toepassing is.
  • Bepaal waar je je advertenties wil laten zien: je kan je advertentie ook alleen voor mensen die op een bepaalde locatie wonen zichtbaar maken.
  • Evalueer je campagne: houd goed in de gaten of je advertenties ook daadwerkelijk meer klanten opleveren. Anders moet je misschien je zoektermen of je advertentietekst aanpassen.

De voordelen van AdWords

Adverteren op Google levert je snel extra bezoekers op. Binnen een paar uur kan jouw advertentie online staan. Je bepaalt zelf hoeveel geld je hieraan per dag wilt besteden. Dit dagbudget is gemakkelijk aan te passen. Als jouw campagne veel extra geld oplevert, hoog je dit dus gemakkelijk op. AdWords levert gedetailleerde rapporten over jouw campagne, zodat je precies weet hoeveel mensen jouw advertentie zien, jouw website bezoeken of jouw bedrijf bellen. Jouw advertenties kun je op verschillende plekken tonen. Bovendien biedt AdWords ook de mogelijkheid om je advertentie dynamisch te maken. Hierbij wordt de advertentie automatisch getoond bij zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw website.

De nadelen van AdWords

Het kiezen van de juiste zoektermen is niet gemakkelijk. Als je hier weinig ervaring mee hebt, kun je beter een expert inschakelen om je te helpen. Verkeerd gekozen zoektermen leiden uiteindelijk tot geldverspilling, omdat de bezoekers op jouw website niet vinden wat ze zoeken. Voor elke klik op jouw advertentie betaal je namelijk wél geld aan Google. Zolang je blijft betalen, blijft jouw advertentie online. Wanneer je echter geen geld meer uit wilt geven, verdwijnt jouw advertentie. Daardoor stopt ook de toestroom aan extra bezoekers.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

In plaats van via advertenties bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen, streeft zoekmachine optimalisatie ernaar om bovenaan de lijst met zogenoemde 'organische' zoekresultaten te staan. Door het optimaliseren van jouw website voor het algoritme van de zoekmachines, komt jouw website hoog op deze lijst. Dit geldt niet alleen voor de teksten, maar voor alle inhoud. Dus ook afbeeldingen en structuur van de website moeten geoptimaliseerd worden. Over het algemeen scoren websites met de hoogste kwalitatieve inhoud in combinatie met de beste websitestructuur het hoogst in de zoekresultaten. Zoekmachines willen namelijk de best mogelijke inhoud vinden voor de zoektermen van de zoekopdracht. Hiervoor gebruiken zoekmachines algoritmes. Deze zijn zeer complex en veranderen regelmatig. SEO-specialisten zijn steeds op zoek naar de belangrijkste componenten van deze algoritmes. Zij gebruiken hiervoor verschillende technieken. Een aantal voorbeelden:

  • Gebruik van zoektermen in de URL en domeinnaam
  • Gebruik van zoektermen in de tussenkopjes
  • Verbeteren van laadtijden van jouw website, waardoor de bezoekerservaring verbetert
SEO tips voor 2018

Voordelen van SEO

Staat jouw website eenmaal bovenaan de lijst met organische zoekresultaten, dan krijg je meer bezoekers. Je hoeft niet per klik te betalen. Je investeert geld, wat zich later vertaalt in meer bezoekers. Het verbetert niet alleen de vindbaarheid, maar ook de bezoekerservaring van jouw website. Hierdoor komen bezoekers misschien sneller nog eens terug naar jouw website.

Nadelen van SEO

De vindbaarheid verbeteren van jouw website via zoekmachine optimalisatie kost tijd. Je zal geen snelle, maar wel duurzamere resultaten behalen. Hiervoor is het wel noodzakelijk om zelf kennis te hebben van SEO, of hiervoor een expert in te huren.

En een combinatie van de twee?

Met een combinatie van adverteren én SEO combineer je de voordelen van beide strategieën. Enerzijds verbeter je de naamsbekendheid en de bezoekersaantallen op je website snel met advertenties op de korte termijn. Ook ziet een advertentie bovenaan Google er altijd leuk uit, toch? Daarnaast verbeter je de gebruikerservaring en de vindbaarheid van je website in de organische zoekresultaten met SEO op de lange termijn. Met behulp van een expert kun je bepalen wat voor jouw website het beste werkt om meer bezoekers te genereren.